Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

what if we all love each other

Nej nu kan jag inte hålla käften längre. Jag tänkte hålla den politiska fråga helt utanför min blogg. Men när vissa saker berör mig så pass djupt så måste jag få skriva det, med all rätt. Exakt denna status skrev jag på min facebook här omdagen.

Jag såg att 10 av mina vänner gillade (Sverigedemokraterna i Riksdagen, Ja tack!) som en grupp på facebook och jag skrev då att likheten mellan dessa människor var att allihopa kom ifrån en liten by ute på landet där mycket bygger på fördomar och där oftast människor aldrig åkt utanför sin trygghetszon. Man borde inte bilda sig uppfattningar eller ta ställning i något man faktiskt inte vet något om. Jag bor hellre i ett u-land med medmänsklighet än i ett i-land med främlingsfientlighet.

Och så här tycker jag. Lyssna nu! Jag kommer själv ifrån en liten by ute på landet och jag vet själv vilka fördomar jag har haft under åren, eftersom att jag faktiskt aldrig haft en aning om vad som fanns utanför just min trygghetszon. Jag har ofta trott på allt vad folk sagt och det har inom mig byggt egna fördomar. De senaste åren har jag vågat gå utanför min trygghetszon, se utöver mina fördomar och fått insikt. Det jag menar är inte att alla som röstar på dem är ifrån en liten by på landet, jag skriver bara om den likhet jag såg, de är inskränkta.  Jag har vänner som kommer ifrån alla världsdelar, jag har vänner som har varit tvunga att lämna städer som små för att fly krig och svält, jag har vänner med olika sexuella läggningar. Jag har fått upp ögonen för världen, för mina medmänniskor och jag är så glad att Sverige idag inte är just det som Sverigedemokraterna vill ha. Jag tycker det är upprörande att SD-anhängare insisterar på att de inte är rasister, men ändå så firar de nazisternas framgång i Frankrike. De firar ett part som sagt att kvinnor inte ska ha rösträtt, att homosexuella är onormala. De firar ett parti som nekar förintelsen som mördade miljontals judar. Tänk de som överlevt förintelsen som idag är 80-90 år gamla och vill leva sin sista tid i frid efter vad de varit med om, ska de behöva sitta och se när historien upprepar sig själv på det här sättet?

Vart är världen påväg om vi skulle skicka tillbaka alla människor som inte är födda i Sverige, de som sitter på den enorma kunskap som vi aldrig kommer komma i närheten av? Väldigt många av landets bästa kirurger och läkare är inte födda i Sverige. Så vad skulle Sverige vara utan olika nationaliteter där vi alla får vara olika och vara precis som vi vill.

Screen Shot 2014-05-27 at 10.35.25 AM

  Jag bor hellre i ett u-land med medmänsklighet än i ett i-land med främlingsfientlighet! Alla kan inte älska alla, men ju mer vi förstår varann och öppnar upp oss så kommer vi förstå andra. En kan inte göra allt, men vi alla kan göra något!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
29kommentarer
  • Sverige är redan förlorat, tyvärr kan inte SD få ordning på landet igen. Tänk på eget folk innan man tar emot flyktingar, det finns massor med fattiga familjer, missbruksproblematik, sjukdomar och annat elände. Hjälp dem först och ha en fungerande välfärd, istället för att laga Sverige svart.

    Cecilia 2014-09-18 11:02:12
    Svara
  • så bra skrivet!

    Andreatherese 2014-09-11 17:52:36 http://nattstad.se/andreatherese
    Svara
  • Mycket bra, Viktor! Sverigedemokratarna är rasister…

    Jörgen 2014-09-10 15:13:49
    Svara
  • Det bästa jag har läst på länge!
    Du är grym Viktor!

    Theo 2014-09-10 14:02:48
    Svara
  • Väldigt bra inlägg! Jag är halv svensk/halv brasiliansk och jag blev också inbjuden till den där äckliga rasist gruppen.. Bara bönder och raggare som gillat den inte alls förvånad haha!
    Ha de bra 🙂

    Theodorr 2014-05-28 10:12:45
    Svara
  • Det där du skrev om i slutet att INVANDRARNA tar våra jobb.
    När INVANDRARNA tar våra jobb så får de skit för det.
    När INVANDRARNA inte har några jobb så får de skit för att de lever på våra skattepengar. Du får bestämma dig för något. Ska de leva på våra skattepengar eller på deras lön de tjänar efter att ha jobbat 🙂

    Svar till Linnea 2014-05-27 20:10:12
    Svara
  • KUNG!

    2014-05-27 17:36:48
    Svara
  • Mycket bra at du går i mot Sverigedemokratarna! Dom er nynazister!

    Jörgen 2014-05-27 16:00:24
    Svara
  • Betydligt äldre än du är men brukar kolla in pga dina snygga outfitbilder.Men idag blev hjärtat varmt…många har fördomar om ytlighet bland bloggare vilket kan stämma ibland.Samtidigt visar ni ungdomar som hittat ut ur byhålan att det finns hopp för mänskligheten.
    Varför är största delen av dom som röstar på Sd unga män som oftast saknar tom gymnasieutbildning ,bor i en liten håla på landet oftast arbetslös och som knappast ens mött vare sig en invandrare eller HBTQ person men ändå har ett så stort inneboende hat.
    Utbildning är oerhört betydelsefullt för det betyder kunskap vilket för med sig en större förmåga att sätta sig in i andra människors livsvillkor.
    Och okunskap för med sig rädsla för det okända vilket ofta ger sig i uttryck som hat,vilket i slutändan för med sig att högerextrema grupper röner framgång.

    carina 2014-05-27 15:42:42
    Svara
  • Så jäkla rätt Viktor, det skrämmer mig vart världen är påväg..

    Carro 2014-05-27 13:26:33
    Svara
  • Att reagera på SD’s politik och åsikter betyder att man lyssnat på historialektionerna och förstått hur rasistiska ideologier ger uttryck och vinner makt. SD har grunderna i ett nazistiskt parti, och de är utan tvekan rasister som anser att beroende på varifrån du kommer tilldelas du olika egenskaper. Precis på samma sätt som under 20/30-talet där ”Judarna tar alla jobb” och ”Judarna förskingrar pengar” så beskylls istället ”invandrare” och ”icke-svenskar” för den ekonomiska kris som nu råder.

    Folk får tycka precis vad de vill. Folk har laglig rätt att rösta på SD precis som att det är Viktors rätt att säga vad han tycker om det. Det är lagligt att rösta på SD, det är lagligt att säga att homosexualitet är onormalt och det är lagligt att säga att invandrare tar våra jobb – men allt som är lagligt är inte moraliskt försvarbart. Man kan inte kräva andra människors acceptans eller respekt bara för att det du gör är lagligt. Om det är tack vare yttrandefriheten SD kan uttrycka sig får de också ta den andra sidan av yttrandefriheten, nämligen att människor kommer säga emot och göra motstånd.

    Bra skrivet 2014-05-27 13:22:40
    Svara
    • Svar på Bra skrivets kommentar.

      Att uttrycka sig på det här viset är helt och hållet brottsligt ”judarna tar våra jobb” ”homosexuella människor är onormala” osv…
      Det är hets mot folkgrupp. Alltså ett politiskt brott.

      Vet du vad politiska brott är? 2014-05-27 20:22:16
      Svara
      • Svar på Vet du vad politiska brott är?s kommentar.

        Helt vanliga exempel som inte dömts som hets mot folkgrupp. Kan du länka en dom där någon dömts för hets mot folkgrupp för att den sagt att invandrare tar ”våra” jobb? Dagens nazister kan till och med heila och skrika hell seger utan att dömas. Björn Söder än så vitt jag vet inte dömd för vad han sagt om homosexuella?

        Självklart vet jag vad hets mot folkgrupp är, och jag vet också att det är väldigt lätt att inte dömas för det.

        2014-05-27 20:50:06
        Svara
  • Så bra skrivet Viktor!! Håller med dig helt:)

    Elin 2014-05-27 13:19:37
    Svara
  • Viktor du är en stjärna! Vilken fantastisk människa du är, all min respekt går till dig. Jag bor själv på landet och är en 16 årig tjej som förväntas supa skallen av mig. Men jag jobbar för en bättre värld, min största dröm är att åka till Afrika och jobba för en välgörenhetsorganisation. Min familj har varit familjehem i 6 år och har under den tiden haft 9 barn som utvecklats enormt så dom får flytta hem igen. I fyra år har tre stycken pojkar från Afrika bott hos mig. Jag har aldrig varit med om bättre människor. Folk vet inte vad dom pratar om och dom flesta är rädda för det dom inte har testat mm. Exakt som du säger, man måste ta sig ur sin trygghetszon. Mitt hjärta går i bitar när folk delar in människor i olika fack. Jag menar, vi alla är ju olika – men vi är ju fortfarande lika mycket värda!! Massor med kramar till dig!

    Hedvig 2014-05-27 12:51:07
    Svara
  • Alla borde få rösta på vad dom vill.. Jag är inte sverigedemokrat och verkligen inte rasist då jag har många vänner som inte är svenskar. Men om någon vill rösta på sd ska man få göra det. För annars kan ju jag säga att man lika gärna inte kan rösta på feministerna som typ vill införa sexuallkunskap i dagis! Kolla bara vad dom vill så kan du se något som verkligen inte skulle fungera i Sverige. Jag tror dom flesta tänker ”åh dom är så bra för att dom har femenist i namnet”. Men även om jag tycker så skriver jag inte direkt ut det på instagram eller Facebook. Du kanske borde inse att vi är en demokrati, så kom inte och bestäm vad jag ska rösta på. Jag gör som jag själv vill.

    2014-05-27 12:42:12
    Svara
    • Svar på s kommentar.

      Nyfiken på att se din källa på att feministiskt initiativ skulle vilja att införa sexualkunskap i dagis..?
      Att säga att man har många utländska vänner hjälper dig inte. För SD vill nu för tiden ha nolltolerans mot rasismen och försöker även att värva folk med utländsk bakgrund till partiet för att få partiet att verka mer trovärdigt i jämte med deras politiska åsikter. Your argument is invalid.

      Jag tycker samtidigt att folk som brukar våld mot ett parti bara för att de inte vill höra deras åsikter är fel. Att använda sig av våld är inget sätt att lösa denna ödesdigra fråga utan tvärtom, detta vattnar bara SD kvarn. Det räcker med att vi vänder ryggen till och visar att vi vägrar att lyssna på deras propaganda. Vi lever i en demokrati där alla ska ha rätt att yttra sig, glöm inte det. Vi behöver inte använda våld eller dylik för att visa vårt misstro mot SD. Det är min åsikt.

      Calle Engström 2014-05-27 20:38:58 http://calleengstrom.colin.se/
      Svara
      • Svar på Calle Engströms kommentar.

        Så sant Calle! Dock blir det lite motsägelsefullt nu när de säger att man vill ha en uppdelad skola med effektiva och smarta svenskar i ena klassen och dumma invandrare i den andra. Lite kompiskt då min klass var ca 50/50 svenska och ”invandrare” och det var garanterat de som hade internationell bakgrund som hade bäst betyg och många av dem går nu läkar- & ingengörslinjer på högskola.

        Jag håller med till 100% att det är bättre att vända ryggen till än att gå till attack. Att visa att vi inte längre vill höra vad de har att säga men vi hindrar dem inte från att säga det. Att brandkår och annan räddningstjänst inte ville att de kom har jag dock stor förståelse för! De ska inte ta syällning efter vad personen har för bakgrund eller utbildning, det ska rädda alla oavsett. Då ser det bara fel ut om ett parti som man vet inte står för samma sak promt ska komma på besök.

        Mikxki 2014-05-28 11:35:06 http://mikxki.blogg.se
        Svara
    • Svar på s kommentar.

      FI:s frågor handlar inte om sexualkunskap i dagis. Utan tvärtom INGEN sexualkunskap överhuvudtaget i skolan.

      Vet du vad deras viktiga frågor är? 2014-05-27 20:16:58
      Svara
    • Svar på s kommentar.

      ”Jag är verkligen inte rasist då jag har många utländska vänner som är utländska” är som att säga ”jag är inte sexist, jag har flickvän”, med andra ord orelevant. Många med rasistiska åsikter har undantag, sina utländska vänner. ”Men du e ju typ svensk” eller ”men DU sköter dig ju!”. Det är tyvärr inte så enkelt

      Lol 2014-05-27 18:11:24
      Svara
    • Svar på s kommentar.

      haha har han bestämt vad du ska rösta på? Viktor säger bara att han inte vill ha rasister på sin Facebook och det har han all rätt att inte vilja. Du är inne på en blogg som handlar om hans kläder, hans liv och hans åsikter. Ta det för vad det är

      2014-05-27 17:35:57
      Svara
    • Svar på s kommentar.

      Det tråkiga med det hela är ju att alla säger att Sverige är en demokrati och att alla ska få rösta på vad de vill men att de sen röstar på ett odemokratiskt parti, SD. De väljer att gruppera människor efter vilken etnicitet man har och det som är ”bäst” är en s.k. ”Svensk”. Oavsett etnicitet så ska man ju behandlas med lika värde och det gör inte SD= odemokratiskt parti. Varför ska de då få vara med i ett demokratiskt val?

      Lina 2014-05-27 13:00:09
      Svara
      • Svar på Linas kommentar.

        På vilket sätt är SD ett odemokratiskt parti, menar du? Man förespråkar demokrati och deras stadgar och företrädare tas fram enligt demokratiska principer. Vad exakt gör SD till odemokratiska?

        Rob 2014-09-10 00:05:21
        Svara
  • Viktor, du skrev mina ord. Det är fruktansvärt hemskt att flera stycken bidrar till att gå tillbaka i tiden. Det är fruktansvärt hemskt att SD kommer alltmer in i riksdagen. Visst, det är demokrati och folk får rösta på vad de vill. Dock har SD en inre och yttre kärna som många blundar för. Även jag har vänner med en annan etnisk bakgrund, jag blir alltmer orolig, för jag vill ej mista dem. Jag vill inte se de kriga för sina rättigheter.

    Precis som du skriver, de gamla judarna borde få leva ett tryggt liv, sina sista år. De ska inte behöva se eller gå igenom samma sak igen. Jag kommer ihåg när jag gick i nian, då trodde min dåvarande klasskompis att förintelsen inte hade ägt rum. Det är så lätt att folk går på dessa lögner. Det är så lätt men jag förstår inte det, när alla konventrationsläger finns kvar. Jag har själv besökt ett och det är bland det hemskastemen samtidigt det berikaste jag har gjort.

    tess 2014-05-27 12:28:00 http://www.devote.se/thereselindqvist
    Svara
  • Stödjer man rasistisk ideologi så är man rastist
    Stödjer man nazistisk ideologi så är man nazist

    Sofia 2014-05-27 12:22:37
    Svara
  • Jag och mina vänner har pratat mycket om detta eftersom vi under en kort period blivit väldigt insatta i politiken, och en sak vi kom fram till är att för att få klaga över EU-valet bör man ha röstat för annars har man bidragit till det ”dåliga” själv. Med andra ord så undrar jag om du har röstat i EU-valet?

    Det är hemskt att fler och fler röstar på partier som kan ta oss dit vi var för 60-70 år sedan (vilket gäller hela Europa), men det är också ett missnöjesparti som SD är. De tar upp frågor om invandring och flyktingar som inte andra partier vågar ta upp för att så fort man gör det bli man kallad rasist, vilket i sig är fel eftersom det är en fråga precis som ekonomi och välfärd, eller hur? Att ha starka åsikter är precis vad många partier har, och vi bor i en demokrati. Man ska har rätten att rösta på exakt vad man vill utan att själv bli kallad rasist. Precis som jag sett att många har skrivit (inte Sverigedemokrater) så kan vi lika gärna bli en diktatur om vi i Sverige inte ska tillåta SD ha sina åsikter.

    Jag är inte Sverigedemokrat, kommer aldrig bli, men jag tycker att alla har rätt till sin åsikt utan att bli kallad just rasist. Jag precis som du har många vänner från flera delar av världen, men tycker ändå att Sverige måste ha mer koll på vilka vi släpper in. Alla ska ha en chans i Sverige, även vi ungdomar vilket vi inte får om så de lättaste jobben försvinner för att man låter en som nyligen kommit hit och inte kan språket ordentligt än få jobbet. Förstår du hur jag tänker? Jag är inte rasist, jag är inte SD:are, jag tycker bara att alla ska ha rätt att tycka vad de vill utan att bli dömda av andra som inte håller med.

    Linnea 2014-05-27 11:38:35 http://linneaelvira.devote.se
    Svara
    • Svar på Linneas kommentar.

      Det där du skrev om i slutet att INVANDRARNA tar våra jobb.
      När INVANDRARNA tar våra jobb så får de skit för det.
      När INVANDRARNA inte har några jobb så får de skit för att de lever på våra skattepengar. Du får bestämma dig för något. Ska de leva på våra skattepengar eller på deras lön de tjänar efter att ha jobbat

      2014-05-27 20:22:54
      Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Joanna Swica
Mode
Paulina Forsberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Sara Che
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Mitra Javadi
Lifestyle
Sophia Anderberg
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Imane Asry